Wprowadzenie
Fanziny to najczęściej niewielkie objętościowo publikacje tworzone przez fanów z myślą o innych fanach. Na przestrzeni dekad powstawały tysiące rónych tytułów w wielu krajach świata. Wiele z nich aspirowało do roli półprofesjonalnych lub profesjonalnych magazynów, ewoluując dzięki swoim twórcom. A jednak zawsze „prawdziwy fanzin pozostawał skromny i obojętny na walory profesjonalnych prezentacji”. Jako pozbawiony sztywnych ram spowalniających rozwój i ograniczających wolność ekspresji, stawał i wciąż staje się medium wartościowszym w tym znaczeniu, że utrwala symbol potencjału twórczego zarówno w popularyzowaniu swoich pasji, jak i w codziennym życiu. Kluby i ich publikacje postrzegane są w ten sposób jako ważna odskocznia dla młodych ludzi, ale także i dla tych, którzy bez względu na wiek starają się interpretować rzeczywistość poza wyznaczonymi przez oczekiwania społeczne normami i drogowskazami. Zawartość fanzinów (w głównej mierze tych niekomiksowych), zwłaszcza ich warstwa ilustratorsko-typograficzna, pozbawiona jest – jak wskazał Wertham w The world of fanzines – elementów przemocy, lub występuje tam ona w śladowej formie. Fakt ten podnosi wartość tego typu wydawnictw. Innym walorem sytuującym je w obszarze wartym głębokich badań bibliologicznych i socjologicznych jest autentyczne zainteresowanie prezentowanymi w nich zagadnieniami. Z pewnych względów minusem może być hermetyczność grup, włącznie ze specyficznym slangiem fandomowym (głównie anglojęzycznym), ale nie stoi ona w opozycji do autentyzmu postaw, wręcz przeciwnie: wydaje się, że owa specyficzna elitarność grupy jeszcze go wzmacnia.
Efektem ewoluującej zażyłości uczestników ugrupowań, w których pierwszoplanową rolę odgrywa wymiana wrażeń i wiedzy odnoszących się do istoty zdefiniowanej w nich pasji, jest skłonność do utrwalania owych intelektualno-emocjonalnych treści, związanych już nie tylko z samą twórczością, ale i z kronikarskimi aspiracjami poszczególnych członków.
Chociaż rok 1930 uważa się za oficjalny moment narodzin fanzinu SF, to już w poprzedniej dekadzie w amatorskich publikacjach występowały od czasu do czasu treści związane z fantastyką. W roku 1927 Paul Cook (1880-1948), amerykański pisarz, wydawca i drukarz, opublikował fanzin „Recluse”, w którym zamieścił esej napisany ręką H.P. Lovecrafta Supernatural Horror in Literature, przedrukowany sześć lat później w innym fanzinie „The Fantasy Fan”. Tego typu wtrącenia w jakimś stopniu zaspokajały głód miłośników gatunku, mimo to jednak było kwestią czasu stworzenie gazetki nawiązującej swoją zawartością wyłącznie do science-fiction.