„Piękne oprawy w...”
Piękne Oprawy w Zbiorach Łódzkiej Książnicy - Katalog; WiMBP w Łodzi; Łódź 2003 + publikacja elektroniczna
[Katalog "Pięknych opraw", zawierający rozszerzone opisy bibliograficzne oraz ilustracje. Katalog wzbogacony jest o wersję elektroniczną. Obróbka zdjęć: Artur Nowakowski]
Ze wstępu:
„Książka bez oprawy, to dom bez wyprawy” - ten aforyzm Przecława Smolika trafnie określa zarówno funkcję oprawy książki jak i jej wartość. Wszak wyprawa wyniesiona z domu to bezpieczny los na wiele lat, zmieniający niekiedy zupełnie życie szczęściarza, który ją otrzymał, szczególnie kiedy bogactwu towarzyszą mądrość i piękno. Podobnie oprawa zmienia los książki podnosząc jej wartość częstokroć niewspółmiernie do treści, stając się przedmiotem dumy właściciela i zazdrości jego przyjaciół, stawiając ją wśród innych książek na miejscu specjalnym i przedłużając jej życie wielokrotnie. Dobrze, jeżeli z gustami i finansowymi możliwościami jej właściciela współgra talent i kunszt introligatora, któremu książkę do oprawy powierzono.
Ta prawda doskonale znana jest bibliofilom, miłośnikom i znawcom książki, a także kolekcjonerom-amatorom gotowym oddać wiele za piękną oprawę, choć nie tylko czysta miłość do książki jest motorem ich zbierackiej pasji. Z pięknych opraw słynęły prywatne księgozbiory i zasobne biblioteki. Dziś, w dobie plastikowej cywilizacji, kiedy masowa produkcja książek zabija wszystko co osobiste, kiedy wydawcy w marketingowym wyścigu starają się wabić czytelnika kolorowymi, błyszczącymi obrazkami, rzadko można odnaleźć jakiś indywidualny rys twórcy okładki – grafika, introligatora. Tym większy szacunek i sympatię budzi, choćby zniszczona książka sprzed lat, nosząca jednak ciągle na sobie ślad ręki introligatorskiego mistrza. (...)
Andrzej Gawroński