Upiór z playbacku / Eugeniusz Dębski
Poznań: CIA – Books Svarg Ltd., 1990,- s. 197.- [Science Fiction (CIA – Books)]
Informacje dodatkowe
ISBN: 83-85100-01-6, projekt okładki: Pawlicki Robert
Inne wydania: –
Tłumaczenia: –
To podobno pierwszy polski horror science-fiction – za taki uchodzi i pośród krytyków i zwykłych czytelników. „Upiór z playbacku” w pełni zasługuje na to miano. Jest w nim motyw typowo fantastycznonaukowy (tutaj takim motywem jest przerażający obcy) oraz element grozy w postaci miejsca, w jakim rozgrywa się akcja, a także poprzez fakt, że wspomniany obcy przez cały czas, choć nieuchwytny, jest bardzo blisko bohaterów powieści, wpływa na ich decyzje i wywołuje lęk. Miejsce powieści to nieużywany schron z bliżej nieokreślonej przyszłości, do którego zostaje zaproszona grupka osób, w ramach wycieczki po zakładach World Net, monopolisty-giganta, który oferuje usługi telewizji kablowej. Jest tam starsze małżeństwo, jakiś pijaczyna, miss stanu – słowem mała mieszanka społeczna. Oprowadza ich Kip – syn dyrektora korporacji. Akcja nabiera tempa, gdy okazuje się, że wyjście ze schronu zostaje odcięte, a wkrótce potem zaczynają ginąć pierwsze osoby. Poza tym stajemy w obliczu czegoś skrajnie niezrozumiałego: oblicza tych, którzy znikają, pojawiają się na monitorach umieszczonych w bunkrze, ich twarze są woskowe, mówią o czymś, czego nikt nie jest w stanie zrozumieć. Pod koniec powieści dochodzi jednak do kontaktu… Powieść Dębskiego to pewna nowość (zarówno stylistyczna jak i fabularna) w polskiej fantastyce powojennej. Używając terminologii zaczerpniętej z kina, można by pokusić się o zakwalifikowanie „Upiora…” do tzw. „shasherów”, choć krwi tu nie aż tak wiele, jak w tego rodzaju produkcjach.
Recenzje książki:
- Play it again, Gieno! / [Karburator].- [w:] Nowa Fantastyka, 1991, nr 4, s. 63