Bliskie spotkanie II : opowiadania fantastyczne
Warszawa: Iskry, 1987,- s. 86.- [Zeszyty fantastyczno-naukowe Iskier]
Informacje dodatkowe
nakład: 40.000, ISBN: 83-207-1038-3, okładka: Brzezicki Andrzej
Inne wydania: –
Tłumaczenia: przekłady poszczególnych opowiadań w biogramach odpowiednich autorów.
Tak, jak w pierwszym zeszycie wyboru dokonanego przez Macieja Parowskiego, spotykamy się z obcymi cywilizacjami. Forma tych przedstawień bywa tu różna: poza klasycznymi mamy tu eksperymenty z narracją („józefiak story” Ryszarda Holzera), czy też miejscem akcji (wieczna ciemność w „Kształtach w ciemności” Piotra Bondela). Znajdziemy też kilka tekstów poetyckich w swej formie („Sfinks” Agnieszki Taborskiej, „Srebrne zwierzęta” Beszczyńskiej i kilka innych) oraz tych ocierających się o baśniowość („Most” Adama Synowca, znów „Srebrne zwierzęta” Zofii Beszczyńskiej, apokaliptyczny „Taniec postów” Eliasza S. Bonodorskiego). Tradycyjny kontakt obecny jest w pozostałych opowiadaniach, choć również przybiera on różny kształt. W „Intrydze” Andrzeja Drzewińskiego obcy występują tu w charakterze zgoła nonszalanckim, których ponury żart doprowadza do morderstw i szaleństwa, natomiast w pełnej absurdu „Klatce” Babuli obcy tworzą fotograficzną kopię ludzkości. Razem z autorami docieramy też za obcymi na obce globy. W opowiadaniu Rafała Ziemkiewicza pt. „Ciśnienie” obcymi są tubylcy planety, na której Ziemianie wybudowali bazę emitującą fale niszczące inteligencję w wszelkich stworzeń znajdujących się w jej zasięgu; czyli znów – jak w wielu polskich tekstach s-f – wskazanie na zarozumiałość człowieka przyszłości. Z obcym spotkamy się też w „Instrukcji rejsowej, punkt 13” Marka Dryjańskiego, gdzie powtarza się motyw obecny w innych historiach polskiej fantastyki naukowej o misji specjalnej mającej wyjaśnić zaginięcie poprzedniej. Tutaj przedstawiciel innej cywilizacji zagnieżdża się we wnętrzu ludzkiego organizmu. Napotkamy też wśród tekstów zbiorku „Nosicieli” Macieja Gałaszka, wykorzystujących motyw epidemii, tu związanej z tajemniczym wirusem obłędu. Ozdobą tomiku wydaje mi się jeden z owych ocierających się o liryzm tekstów, jakim jest „Miriel” Zofii Beszczyńskiej. Jest to sugestywnie odmalowane opowiadanie, w którym obcy – bo przecież wciąż o niego chodzi – jest ulotny jak mgła, i jest – jak się wydaje – człowiekiem, tyle że nie wiadomo: mężczyzną czy też kobietą?
Zawiera opowiadania: 1. Andrzej Drzewiński: Intryga, 2. Grzegorz Babula: Klatka, 3. Grzegorz Babula: R.I.P., 4. Ryszard Holzer: józefiak story, 5. Piotr Rondel: Kształty w ciemności, 6. Zofia Beszczyńska: Miriel, 7. Agnieszka Taborska: Sfinks, 8. Zofia Beszczyńska: Srebrne zwierzęta, 9. Adam Synowiec: Most, 10. Eliasz S. Bonodorski: Taniec Postów, 11. Maciej Gałuszek: Nosiciele, 12. Rafał. A. Ziemkiewicz: Ciśnienie, 13. Marcin Wolski: Wariant autorski, 14. Marek Dryjański: Instrukcja rejsowa, punkt 13